Digitální detox

Jsem technik už od narození. Technologie všeho druhu mi byly vždycky blízké a stejně jako většina mých vrstevníků, se narozdíl od starších ročníků, nebojím zkoušet a objevovat. Nové funkce, nové způsoby, nové postupy atd.

Znám spoustu lidí, kteří technologie zvládají, ale cokoliv co úplně neznají se bojí vyzkoušet, aby to náhodou nerozbili.

Touto “nemocí” netrpím. Zaplať pánbůh… 🙂

Jsem prostě od přírody nakloněný technologiím a ještě k tomu patřím mezi tzv. milleniály. Minimálně věkem. Je proto minimálně zvláštní, že poslední cca půl rok, postupně minimalizuji čas strávený koukáním do nějakého displeje.

Možná už stárnu 😀 možná jen dospívám a moje hodnoty se s přibývajícími zkušenostmi mění. Nehrotím nejnovější iPhone, je to pro mě už jen funkční nástroj k naplnění mých cílů. A také si stále více uvědomuji, že život je mimo displej! Myslím, že byste neměli trávit více času u počítače než u Vašeho života. Zkrátka došel jsem k závěru, že jsem až moc v “digitálnu” a možná mi utíká něco jiného mimo tento svět.

Rozhodl jsem se tedy zkusit dělat věci trochu jinak než doposud a nastavit trochu rovnováhy. A co tedy dělám jinak?

1. Všechny aplikace, které nepoužívám alespoň jednou týdně jsem smazal. Kromě toho, že jsem ušetřil i nějaké ty zlaťáky, především jsem minimalizoval většinu zdrojů rozptylování. Prostě čím méně ikonek, tím méně důvodů, proč do toho displeje koukat.

2. Čím jednodušší, tím lepší a ve většině případů i efektivnější. To je fakt, který si poslední dobou stále ověřuji. V návaznosti na předchozí bod, jsem musel udělat několik kompromisů. Tedy se smazáním nějaké aplikace, jsem v několika případech hledal náhradu. Především jednodušší ve všech směrech. Například Evernote a Ulysses jsem nahradil Apple Notes apod. Appka od Applu nemá tolik vychytávek ani neumí Markdown. Za to je naprosto jednoduchá, pohodlná a díky integraci i stále po ruce. Navíc je zadarmo, takže proč ne… 🙂 Takto jsem zjednodušil co šlo.

3. Taky jsem si koupil iPad. Ne abych mohl koukat na YouTube, ale na práci. 🙂 O tom jsem ale psal už tady, takže to tu nebudu více rozvádět. Jen potvrdím, že to skutečně funguje a jsem s novým workflow naprosto spokojený. Ačkoliv je mi občas po Macbooku smutno… 🙂

4. V rámci “Čas u obrazovky” na iOS mám nastavený limit na sociální sítě (to, že nemám aplikace sociálních sítí nainstalované ani nemluvě – jedinou výjimkou je LinkedIn) a celkově si více hlídám u čeho trávím nejvíce času nad displejem. Tak abych když už musím, dělal něco hodnotného. Už jenom to, že nad tím přemýšlím, mi pomáhá.

5. Jsem každý den offline. Ne dlouho, ale snažím se na to důsledně dbát. I proto jsem si koupil “wifi” verzi iPadu. Abych nebyl nonstop připojený k síti. Nejsem- li na wifi, můžu se kdykoliv připojit přes hotspot na iPhonu (a ano, právě tato komplikace mi už několikrát pomohla udržet se u úkolu a “neodběhnout” si “něco” zkontrolovat na web). Většinou si užívám, že jsem bez internetu a můžu se soustředit jen na daný úkol, ale občas to má i své nevýhody. Nicméně o další způsob rozptýlení méně! 🙂

Co Vy? Jak bojujete s prokrastinací?

P.S.: Hodně mi pomohla knížka Hluboká práce, kterou doporučuji každému. Spoustu věcí poté začne dávat smysl. 🙂

P.S.S.: V aplikaci Streaks mám položku “Offline/Focus” kde si odklepávám, že si skutečně denně ten offline čas najdu.


Čtěte také to nejnovější na blogu:

Pište kdykoliv na email hlavacek@vahl.cz... Rád si přečtu, co si o tom myslíte. 🙂

Líbil se Vám článek? SDÍLEJTE nebo si ho uložte na později: