Máte digitální strategii vaší firmy? A můžu jí vidět? 

Když se řekne automatizace procesů, nejspíš máte nějakou představu, o co asi půjde. Automatizace teď hýbou světem a pokud jim dáte prostor, uvolní vám ruce. A na to se vážně snadno zvyká.

Když se během schůzky ve firmě zeptám, jestli v souvislosti s robotickou automatizací procesů (RPA) přemýšleli, že ji zařadí do své digitální strategie, jen krčí rameny. Vždyť s tím ještě ani nezačali, tak jak můžou vědět, čeho chtějí dosáhnout… Dobře, beru. Obvykle se tedy dám do vysvětlování, na jehož konci je úsměv a vědomí, že to dává smysl. Tak snad se na konci článku usmějete taky.

Spousta klientů má z automatizace nejprve obavy. Proč?

Začněme trochu zeširoka. Na začátku každé automatizace stojí základní uvědomění (kterému předchází těžká otázka): Co chci automatizovat? Jaké procesy jsou neefektivní? 

Že úplně přesně nevíte? Neděste se (jako mnozí před vámi), že budete muset vymýšlet nějakou digitální strategii sami. To je moje práce. Nejde o to, že byste to nezvládli… Mám v tom jen více cviku a spoustu slepých uliček jsem vyzkoušeli za vás (a často s nadsázkou říkám, že mám holou hlavu právě proto). Proto vím, jak to udělat a jaké technologie na to použít.

A teď k té digitální strategii

Digitální strategii si představte jako sled kroků a plánovaných činností, které jsou potřeba k tomu, aby byla firma digitální. Je to zjednodušeně: 

  1. Co ve firmě automatizovat = identifikace prvních příležitostí (procesů) vhodných k automatizaci
    • První kroky jsou většinou zaměřené na interní (a podpůrné) procesy firmy. Na nich si můžete vše vyzkoušet v praxi. Tedy co znamená, když budete využívat technologie ve svém provozu. Jde především o vygenerování úspor a zvýšení efektivity.
  2. Jak to automatizovat = jaké nástroje, přepoužitelnost, monitoring
    • Už dávno to není jen o jednom nástroji… Na trhu je celá škála různorodých nástrojů vynikajících v různých aspektech. Já je znám, používám a dokážu pro vás vybrat ty nejlepší, na kterých postavíme digitální budoucnost vaší firmy a procesů. 
  3. Nastavení kompetenčního modelu = kdo to bude dělat a kdo za to bude odpovědný
    • Firma stojí na procesech a procesy stojí mimo jiné na odpovědnosti. Pokud má všechno fungovat jak po drátkách, musí být i toto zohledněné v digitální strategii. 
  4. Definování podpůrných procesů
    • Digitalizace/automatizace není jen o nástrojích ve kterých se vše vytváří a o samotných procesech, které automatizujete. Kolem je spoustu práce, které není tolik vidět, ale bez které se vám vše dříve nebo později sesype. Jako třeba: sběr nových příležitostí, hlášení chyb a změn, migrační politika, struktura a kompetence týmu, rizika a bezpečnost a spoustu dalšího… 

Je to zkrátka směr. Směr, který se možná bude časem měnit (změní se procesy, technologie, nástroje, lidi), ale pořád budete vědět, kam jdete. Důležité je, že ve chvíli, kdy máte strategii, víte, kde s transformací začít, co pro to udělat a co to pro vás ve firmě bude představovat za změny. Takže se nabízí otázka: znáte hlavní benefity a přínosy RPA?
V rámci digitální strategie je jasně určené, kdo má odpovědnost za technickou stránku, kdo za obsahovou, jaké nástroje budou k zajištění provozu používané atd. Plus spousta kroků agendy, protože bez nich to nepůjde. To znamená, že musíte myslet na všechno. Mít postupy, co udělat, když nastane chyba, nebo když (doplňte dle libosti). Život je nevyzpytatelný a to je na něm to zajímavé.

Přečtěte si také, jak s robotickou automatizací procesů začít v malé či střední firmě.

Digitální strategie je automatizovaná budoucnost

Jak to probíhá? 

  1. Dáme si spolu třeba kafe. Vy mi řeknete, co se u vás děje a já vám řeknu, jaké procesy můžeme automatizovat, jak, čím a kolik vás to bude stát. 
  2. Podíváme se na digitální strategii – prostě vám pomůžu určit, odkud začít a kde až můžeme skončit.
  3. Budu vám krýt záda a stanu se Vaším parťákem – digitalizovaná firma by měla mít někoho (jedno jestli jednoho člověka nebo celý tým), kdo má automatizaci na starost. Kdo se stará o to, aby všechno fungovalo, jak má, a aby se to jednou za čas taky optimalizovalo. A pokud si takového člověka nemůžete dovolit, potřebujete kontakt na někoho, kdo má odpovědi na vaše otázky. Proto se s mým týmem staráme o podporu a poradenství pro stávající klienty.

Tak už tomu rozumíte?

Usmíváte se? Jestli vám to zní dobře, pojďme se potkat a probrat, jaké rutinní procesy by mohli roboti zastat u vás ve firmě. S tím, abyste po cestě nezabloudili, vám pomůžu.


Našli jste v textu chybu? Nebo mi chcete napsat Váš názor?

Pište kdykoliv na email hlavacek@vahl.cz... Rád si přečtu, co si o tom myslíte. 🙂