Efektivnější budoucnost aneb v hlavní roli robotika

Z robotů se nenápadně stává nedílná součást všech větších firem. Z minulého článku už víte, že roboti o kterých je řeč, nejsou žádní terminátoři, na které si můžete sáhnout a že se jedná o “virtuálního pracanta”.

RPA je především kód, navíc relativně jednoduchý kód, avšak dá se určitým způsobem říct, že RPA je “příbuzný” fyzických robotů, používaných v továrnách. Podobnost spočívá především v automatizaci pracovně náročných aktivit. Tedy především automatizací pracovního procesu.

V poslední době se v českých podmínkách, především v korporátní sféře, objevuje stále více expertů, kteří se na toto téma specializují a už to rozhodně není o absolutním nedostatku lidí a know-how. Přesto je to pro většinu z nás, stále z větší části neprobádaná oblast.

O tom, že nasazení RPA ve firmách roste, není sporu. Potvrzuje to i průzkum společnosti HFS, podle kterého v roce 2017 dosáhne trh s produkty/službami RPA cca 430 miliónů USD a do roku 2021 by se tato částka měla vyšplhat na neuvěřitelných 1,2 miliardy USD.

RPA je především o přesměrování schopností

Tato technologie je relativně jednoduchá a levná. Pracuje nad ostatními aplikacemi, nevyžaduje speciální hardware ani software a funguje dobře ve většině IT prostředí. Podle některých informací na webu, stojí průměrný robot cca třetinu toho, co stojí průměrný zaměstnanec.

RPA je technologie, která dělá to, co dělají běžně lidé sedící u počítačů. Proto je nazvána “robotická”… Zadává znaky na klávesnici, kliká v aplikacích, kopíruje/vkládá, přesouvá data, vytváří dotazy a výpočty atd.

Při nasazení robota do běžného firemního provozu, pracuje člověk – vývojář, který detailně definuje, co má robot dělat (kam klikne, co napíše, kde se přihlásí, jakou aplikaci otevře apod.). Robot vždycky dělá do “puntíku” přesně to, co má vydefinované, nikdy nic jiného, nikdy nic navíc. Člověk následně vypublikuje tento “soubor pokynů” ve formě scriptu, který vloží do jakéhosi ovladače robota, který přiřazuje úkoly mezi více robotů a monitoruje jejich aktivitu/činnost. Roboti pak mohou mít svoji fyzickou plochu – fyzický počítač nebo “jen” virtuální plochu (VDI apod.).

Robot který pracuje, komunikuje přímo s firemními aplikacemi, databázemi a systémy stejně, jako to dělají “lidští uživatelé”. Ti obvykle řeší pouze vyjímky a nestandardní situace v roboticky zpracovávaných procesech. Většinu rutinní práce vykonají právě roboti.

Řešení RPA

Aktuálně je na trhu celá řada RPA softwaru od spousty dodavatelů. Je velice pravděpodobné, že se schopnosti těchto nástrojů stanou nepostradatelnou součástí všech základních systémů s ohledem na to, jak se jednotlivé aplikace vyvíjejí. Momentálně dokáže RPA ušetřit společnostem velké množství času a peněz. Potenciál je (teoreticky) neomezený, od 10 – 90% v závislosti na charakteristice procesů, na kterých se RPA aplikuje. Velkou předností je implementace této technologie je především možnost přesměrování lidských schopností, od rutinních činností k činnostem s vyšší přidanou hodnotou.

RPA není o jednorázové implementaci

Při aplikaci RPA na firemní proces je téměř povinností, že dílčí činnosti jsou založené na pravidlech a jsou náročné na manuální (počítačovou) práci. Některé společnosti už dnes dokonce kombinují RPA s dalšími technologiemi, které dokáží automatizovat nejen lidské úkony, ale také lidský úsudek a (do určité míry i) inteligenci.

Kombinací těchto nástrojů (RPA a umělé inteligence) si společnosti vytvářejí soubor nástrojů, které dokáží řešit i ty nejsložitější procesy, vyžadující úsudek, prediktivní rozhodování apod. Z tohoto hlediska se z RPA stává základní pilíř moderní digitální firmy. Společnost si díky včasné aplikaci těchto neuvěřitelně rychle se rozvíjejících technologií, může zajistit zásadní konkurenční výhodu na trhu.

Dnes už se stává realitou virtuální asistent, který Vám poradí s nákupem. Běžně se můžete setkávat s tzv. Chatbotem, který ve spoustě firem posiluje kapacitu kontaktních center atd.

Tento rychlý posun však určitě neznamená, že robot bude dělat všechno. Je ale velice pravděpodobné, že se v budoucnu zcela změní, co budeme my lidé vykonávat a budeme si mnohem pečlivěji vybírat, jaké dovednosti více rozvíjet. Nábor do firem bude pravděpodobně důsledněji zvažovat, které “lidské” schopnosti bude třeba najmout a které ne, protože je bude vykonávat robot.

Zabýváte se robotickou automatizací nebo máte nějaké otázky ohledně této technologie?
Přijďte si pro rady i odpovědi. Přidejte se do WhatsApp skupiny…

Obrovskou výhodou RPA je, že konfiguraci robota provádí člověk mimo IT, prakticky tedy “netechnická” osoba. V podstatě tak, jako si třeba teď sami píšete makra pro Vaši práci v Excelu, v budoucnu se může stát, že budete konfigurovat robota. Velice zjednodušeně…

RPA se neustále rozšiřuje o další schopnosti a možnosti integrace do infrastruktury firmy, tím získává neustále zajímavější rozměry. Důležité je zdůraznit, že RPA není o jednorázové implementaci, ale o nepřetržitém vzdělávání, rekvalifikaci a přesměrovávání lidských schopností. Ať už z pohledu nás, lidí 🙂 tak z pohledu robotů jako takových, protože i oni musí být neustále vyvíjeny a přeprogramovávany. Tento fakt denně pociťuji sám na sobě. Trávím velké množství času hledáním informací a způsobů, jak robota nakonfigurovat. Ať už za účelem vyšší efektivity nebo čistě optimalizace výkonu (rychlost, zatížení). Zkrátka neustále je co zlepšovat.


Našli jste v textu chybu? Nebo mi chcete napsat Váš názor?

Pište kdykoliv na email vhlavacek@smartechorange.com... Rád si přečtu, co si o tom myslíte. 🙂